A közösségi média árnyoldala: romló memória és szókincs a gyerekeknél
A közösségi média már a gyerekkor része
Ma egy átlagos preteen – vagyis 9–13 éves gyerek – naponta több mint öt és fél órát tölt képernyő előtt nem tanulási célból. Ennek egy jelentős része közösségi médiahasználat: tartalmak készítése, kommentelés, ismerősök bejegyzéseinek böngészése.
A közösségi média azonban nem passzív tevékenység, mint például a tévénézés. A folyamatos görgetés, értesítések figyelése és az online interakciók állandó éberséget igényelnek, és folyamatosan aktiválják az agy információfeldolgozásért és döntéshozatalért felelős területeit.
Ez a folyamatos kognitív terhelés hosszú távon akár mentális fáradtsághoz és a figyelem romlásához is vezethet.
Több mint hatezer gyerek adatait vizsgálták
A kutatást a JAMA folyóiratban közölték, és 6 554 fiatal adatait elemezték, akik az amerikai Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) programban vesznek részt. Ez a világ egyik legnagyobb, több évre kiterjedő vizsgálata, amely a gyerekek agyfejlődését, tanulási képességeit és viselkedését követi nyomon 21 kutatóhely bevonásával.
A vizsgálat három adatfelvételi pontot tartalmazott: az induláskor (2016–2018), egy évvel később és két évvel később. A kutatók három fő csoportot azonosítottak a közösségimédia-használat alapján:
-
57,6% szinte egyáltalán nem vagy csak nagyon ritkán használta,
-
36,6% fokozatosan, lassan növelte a használatát,
-
5,8% pedig már fiatalon sok időt töltött a platformokon, és ez az arány tovább emelkedett.
Gyengébb olvasás, memória és szókincs
A gyerekek kognitív képességeit az NIH Toolbox Cognition Battery nevű tesztcsomaggal mérték, amely többek között az olvasásértést, a memória pontosságát, a feldolgozási sebességet és a szókincset vizsgálja.
Az eredmények szerint a legtöbb időt online töltő gyerekek következetesen rosszabbul teljesítettek ezekben a feladatokban, különösen a nyelvi és emlékezeti teszteken. Ezzel szemben a legkevesebbet internetezők érték el a legjobb eredményeket.
A teljesítmény tehát egyértelműen fordított arányban állt a közösségi médiahasználat mértékével.
Nem okoz, de összefügg
Fontos hangsúlyozni, hogy a kutatás megfigyeléses jellegű volt – vagyis kapcsolatot mutatott ki, de nem bizonyította az ok-okozati viszonyt. Elképzelhető, hogy a gyengébb kognitív teljesítményű gyerekek eleve hajlamosabbak a túlzott internethasználatra, de az is, hogy a folyamatos online jelenlét fejti ki negatív hatását a fejlődő agyra.
A kutatók szerint további vizsgálatokra van szükség, hogy kiderüljön, pontosan milyen mechanizmusok állnak a háttérben, és mely platformok a leginkább felelősek a kognitív hanyatlásért.
Miért fontos mindez a szülőknek?
A tanulmány eredményei arra hívják fel a figyelmet, hogy a gyerekek online idejének tudatos szabályozása kulcsfontosságú. A szakértők szerint már az is segíthet, ha a szülők:
-
megbeszélik a gyerekekkel a közösségi média előnyeit és veszélyeit,
-
közösen állapítanak meg határokat az online időre,
-
és előnyben részesítik az offline tevékenységeket, mint a sport, olvasás vagy közös játék.
A tanulmány újabb bizonyítékkal szolgál arra, hogy a gyerekek fejlődő agya különösen érzékeny a digitális terhelésre — ezért nemcsak a tartalom, hanem az időmennyiség is számít.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!